Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

Tillbakafusig lågprofilmänniska med vissa snobbfasoner

Profile for bgr01

onsdag, juli 25, 2007

Svea Arkman


Finlandssvenskan Svea Arkman var länge verksam som författare utan att ge ut något i bokform, däremot publicerade hon en jämn ström av noveller och sagor i olika tidningar och tidskrifter från tidigt 40-tal och framåt. När så äntligen bokdebuten skedde med Ljusbro (1958) hade författaren rikligt med material att välja bland. Det märker man ganska snart vid en genomläsning, kvalitetsmässigt är det definitivt ett plus, medan det sammantagna intrycket blir lite spretigt. Bara det att boken består av aforismer, dikter och en novelett bidrar ju ytterligare till det lite kluvna intrycket. Sen är det oerhört lätt att förstå hennes vilja att få med just de texter som hon själv upplevde som angelägnast oavsett deras format. Slutintrycket blir ändå att Svea Arkmans bok väl måste motsvarat varje förväntning som hennes läsare kunde haft. Som smakprov ger jag er en av bokens aforismer.

Kärleken är alltid ett Du framför ett jag -- var tacksam så länge du i illusionens spegel ser ett annat ansikte än ditt eget.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu gjorde du mig nyfiken! *ler*

30 juli, 2007 11:58  
Blogger Poetisten said...

Hej! Jag bodde granne med Svea och hennes man på Kapellgatan 8 i Solna på 1960-talet. Hon skänkte mig då hennes bok 'Ljusbro'vilken jag fann idag längst inne i bokhyllan, signerad med hälsning. Finns hon kvar i den här världen idag?
Per-Olof

03 december, 2012 15:54  
Blogger Poetisten said...

Jag vill fortsätta med att i huset (Kapellgatan 8 i Huvudsta Solna) bodde också Benny Andersson som så småningom blev ABBA-Benny. Han lånade en gång min fru Elvy's ozelot-päls när han skulle ut på något slags Jippo. I bottenvåningen inrättade Benny och hans kompisar en inspelningsstudio för Hepstar mm, i en gammal tidigare livsmedelsbutik som hade ägts av Sune Silverling.

03 december, 2012 16:08  

Skicka en kommentar

<< Home